LESVOORBEREIDING STRIPVERHAAL
Titel | Digitaal stripverhaal |
|
||||||
Groep | 6, 7, 8 | |||||||
Vakgebied | Nederlands, handvaardigheid | |||||||
Omschrijving | Kinderen maken een eigen stripverhaaltje m.b.v. zelfgemaakte foto’s van Lego-tafereeltjes. | |||||||
Visie |
|
|||||||
Lesdoelen | Leerlingen ervaren hoe ze met essentiële (interessante) plaatjes (foto’s) en de juiste tekst een (goed) verhaaltje kunnen vertellen. | |||||||
Materiaal | Genoeg Lego voor het aantal kinderen dat hiermee aan de slag gaat. Fotocamera´s en eventueel statieven. (Bij 5 leerlingen volstaan 2 camera’s.) Denk er aan dat de foto’s op de pc gezet moeten worden. (Kabeltje?) Computers en Powerpoint. |
|||||||
Groepsindeling | Omdat er genoeg Lego was voor ongeveer 5 à 6 kinderen, heb ik voor deze groepsgrootte gekozen. Binnen dit groepje gaat iedereen individueel met een eigen verhaaltje aan de slag. Twee kinderen werkten hier samen aan, omdat ze zich onzeker voelden over taal en vormgeving. | |||||||
Beginsituatie | Leerlingen weten dat verhalen opgebouwd zijn uit begin, midden, eind en weten dat een verrassende wending het verhaal interessant maakt. Ze moeten (minimaal) met de fotocamera en met Powerpoint kunnen werken. (Zo niet, dan is er altijd wel eentje die het de anderen kan leren. De handelingen bij deze opdracht zijn niet ingewikkel.) |
|||||||
Voorbereiding | Klaarzetten van Lego, camera’s, pc’s en papier met schrijfgerei. | |||||||
Extra activiteiten | Maak er een voorpagina bij en een afsluitend aftitelblad. | |||||||
Bijlagen | Zie PowerPoint-presentatie: “Lessen (media)technologie” |
LESINVULLING STRIPVERHAAL
Activiteiten leerlingen | Activiteiten leerkracht | |
Inleiding
Tijd: 5 minuten |
Na het herhalen van de kenmerken van een verhaal, kunnen leerlingen hun eigen verhaal (met Lego-blokjes) bedenken. | Opdracht uitleggen, motiveren, stimuleren. |
Kern
Tijd: 100 minuten |
Leerlingen … – bedenken hun verhaal – bouwen decor, personages, ed. – maken gedetailleerde foto’s – zetten het in Powerpoint – schrijven er teksten bij |
Tijd in de gaten houden, zodat kinderen niet te lang aan het bouwen zijn. |
Afsluiting
Tijd: 10 minuten |
Presenteren op digibord. (Hoeft niet allemaal in één keer. Kan ook op andere dagen, bv in de ochtendkring.) |