Lego stripverhaal

LESVOORBEREIDING STRIPVERHAAL

 

Titel Digitaal stripverhaal

Presenteren van informatie aan anderen

Zoeken, verwerken en bewaren van informatie

Communiceren van informatie

Creatief vormgeven

Oefenen

Zelfstandig werken

Groep 6, 7, 8
Vakgebied Nederlands,   handvaardigheid
Omschrijving Kinderen maken een   eigen stripverhaaltje m.b.v. zelfgemaakte foto’s van Lego-tafereeltjes.
Visie
                                                                                           Kennisoverdracht   ………………………………………X…….   Kennisconstructie
Lesdoelen Leerlingen ervaren hoe   ze met essentiële (interessante) plaatjes (foto’s) en de juiste tekst een   (goed) verhaaltje kunnen vertellen.
Materiaal Genoeg Lego voor het   aantal kinderen dat hiermee aan de slag gaat.
Fotocamera´s en   eventueel statieven. (Bij 5 leerlingen volstaan 2 camera’s.)
Denk er aan dat de   foto’s op de pc gezet moeten worden. (Kabeltje?)
Computers en   Powerpoint.
Groepsindeling Omdat er genoeg Lego was   voor ongeveer 5 à 6 kinderen, heb ik voor deze groepsgrootte gekozen. Binnen   dit groepje gaat iedereen individueel met een eigen verhaaltje aan de slag.   Twee kinderen werkten hier samen aan, omdat ze zich onzeker voelden over taal   en vormgeving.
Beginsituatie Leerlingen weten dat   verhalen opgebouwd zijn uit begin, midden, eind en weten dat een verrassende   wending het verhaal interessant maakt.
Ze moeten (minimaal)   met de fotocamera en met Powerpoint kunnen werken. (Zo niet, dan is er altijd   wel eentje die het de anderen kan leren. De handelingen bij deze opdracht   zijn niet ingewikkel.)
Voorbereiding Klaarzetten van Lego,   camera’s, pc’s en papier met schrijfgerei.
Extra activiteiten Maak er een voorpagina   bij en een afsluitend aftitelblad.
Bijlagen Zie PowerPoint-presentatie:   “Lessen (media)technologie”

 

LESINVULLING STRIPVERHAAL

Activiteiten leerlingen Activiteiten leerkracht
Inleiding

Tijd: 5   minuten

Na het herhalen van de kenmerken van een verhaal, kunnen leerlingen   hun eigen verhaal (met Lego-blokjes) bedenken. Opdracht uitleggen, motiveren, stimuleren.
Kern

Tijd: 100   minuten

Leerlingen …
–           bedenken hun verhaal
–           bouwen decor, personages, ed.
–           maken gedetailleerde foto’s
–           zetten het in Powerpoint
–           schrijven er teksten bij
Tijd in de gaten houden, zodat kinderen niet te lang aan het bouwen   zijn.
Afsluiting

Tijd: 10   minuten

Presenteren op digibord.
(Hoeft niet allemaal in één keer. Kan ook op andere dagen, bv in de   ochtendkring.)

Plaats een reactie