Harlem Shake

Verslag van een les

Wat doe je als kinderen spontaan komen met het idee om met de klas een Harlem Shake te filmen en op YouTube te zetten? Dan ga je natuurlijk gelijk akkoord.

Introductie
In een kringgesprek is de eerste vraag of het begrip “Harlem Shake” bij iedereen bekend is. Dat lijkt wel zo te zijn. Voor de zekerheid bekijken we er een aantal op het digibord. (Hier moet je wel zeker weten wat je aanklikt, want het mag natuurlijk niet een “verkeerde” shake zijn. Bedenk ook dat je een YouTube-filmpje altijd NET VOOR HET EIND stop zet. Zodat het scherm met vervolgfilmpjes je niet kan verrassen.)

Voorbereiding
Dan komen er twee vragen naar boven: Wat maakt iets een Harlem Shake? en Wat moeten we verder afspreken?
Kinderen kunnen goed omschrijven waaraan een goede Harlem Shake moet voldoen.
Een titel aan het begin, iedereen doet gewoon op één persoon na, die danst met een helm op. Halverwege stopt de camera, iedereen verkleedt zich en danst daarna zo gek mogelijk. Aan het eind vertraagd het filmpje en is het afgelopen.
Dan de afspraken. Ik zorg voor camera en statief. De kinderen zorgen voor verkleedkleren, helm, al dat soort dingen. We spraken een tijd af: de volgende dag 5 minuutjes voor gymnastiek.

Uitvoering
In de ochtendkring is alles nog even kort besproken. Vlak voor gym pakte iedereen wat werk (een boek, planning, een tekeningen…) en ging aan het werk. Eén leerling klom op tafel en begon te dansen (iets langer dan het liedje – voor de zekerheid). Daarna deed iedereen lekker gek.

Het resultaat
Die middag heb ik de titel gemaakt, het filmpje in twee stukken ingelezen, de muziek er onder gezet en het eind wat vertraagd. Klaar! Hup op YouTube.

Plaats een reactie